RADEK VATKA
Váš realitní parťák

Emoce se prolínají většinou činností, které řešíme, je proto jasné, že nás ovlivňují i při prodeji nemovitosti. V tomto článku se chci zaměřit na několik příkladů, jak mohou emoce prodej nemovitosti ovlivnit a tak může být někomu užitečné, že si po přečtení uvědomí, na co si dát pozor …

Rozhodnutí prodat

Vypadá to jako velmi jednoduché, rozhodnete se a začnete v tom dělat další kroky. Otázkou je, zda jste také rozhodnuti vnitřně, v řadě případů sice děláte kroky k prodeji, ale vlastně se Vám do prodeje vůbec nechce, to může být třeba v případě prodeje nemovitosti z důvodu finanční tísně nebo můžete mít strach, jak zvládnete stěhování a všechnu tu související administrativu. Tento postoj Vás může pochopitelně ovlivnit při jednání s potencionálním kupcem. Ten má většinou emoce nastavené opačně, takže očekává, že koupě proběhne rychle a hladce a chce slyšet termíny, kdy bude nemovitost k dispozici. Určitá váhavost či nejednoznačnost v chování ho pak může odradit. Pokud si jste tohoto problému vědomi, tak je dobré se na setkání se zájemcem o byt nebo dům náležitě připravit, aby bylo jasné, že to myslíte vážně a že máte představu, jak to proběhne.

Přeceňování kvalit nemovitosti

Dalším příkladem, kdy nás mohou emoce negativně ovlivnit, tak je přeceňování nemovitosti, které se pak snažíte promítnout i do ceny. Pokud jste v bytě nebo domu prožili řadu let, tak máte pocit, že je nemovitost naprosto dokonalá a byli byste rádi, aby si to mysleli i zájemci o Váš byt nebo dům. Může se jednat třeba o výhled, dostupnost ke stanici metra nebo nějaký jiný důvod, který jste na nemovitosti oceňovali Vy, ale to neznamená, že se to bude líbit i dalším lidem. Blízkost metra nemusí zajímat člověka, který má zvyk všude jezdit autem a naopak se bude zajímat o možnosti parkování. Proto je třeba se kriticky zamyslet nad výhodami a nevýhodami bytu či domu a připravit si i odpovědi, jak reagovat na nevýhody, kterých jste si vědomi. Cenu pak stanovit podle průzkumu, který si uděláte ve Vaší lokalitě a nebo Vám poradí realitní makléř, který umí cenu nemovitosti určit. Přehnané požadavky z důvodu přeceňování nemovitosti Vám mohou zmařit prodej a stát Vás zbytečně promarněný čas.

Běžte napřed emocím kupujícího

Věnujte přípravě bytu nebo domu před prohlídkou náležitou péči. Byt ukliďte a hezky připravte, jako byste čekali důležitou návštěvu. Zájemce o Váš byt nebo dům se by se měl u Vás cítit dobře, měl by totiž získat pocit, že se mu tam bude v budoucnu dobře žít a že je to pravé, co hledá.

Když Vám emoce kupujícího pomáhají

Na závěr jsem si nechal příklad, kdy jsou emoce kupujícího na Vaší straně. Kupující má svoji motivaci a emoce, které ho ovlivňují stejně jako Vás. Kupující může mít motivaci koupit nemovitost ve Vaší lokalitě a tu preferuje, může pro něj být důležitý třeba balkón, kde by se mu líbilo posedět nebo je jeho snem mít chatu na Slapech, kterou zrovna prodáváte. Tyto věci nezjistíte, pokud s kupcem nenavážete osobní rozhovor a trochu přátelský vztah.

Pokračováním užívání této stránky souhlasíte s použitím cookies a se zpracováním osobních údajů podle GDPR. Více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít